fredag 9. april 2010

BYENE VÅRE

Spark, hint og utspill om byliv, byutvikling - og byavvikling.

TIL ØSTFOLD

Fytti grisekatta så stygt!

Jeg var i Halden forleden (invitert av Frivillighetssentralen for å snakke om "kulturlivets potensiale", fin kveld!); de siste kilometrene etter avkjøringa fra E 6 - før du kjører inn i selve Halden By - er noe av det styggeste jeg har sett i norske byer. Området heter Halden Næringspark, hvorav dette med park er groteskt misvisende. Sånne "parker" er en ansamling simple næringbygg, riktig stygge er de og det ser ut som de er dumpet ned fra oven. De ligger der tilfeldig slengt utover noen jorder, i en slags trist hjemløshet. Og tro bare ikke at dette er noe spesielt for Halden! Å nei, slike trasige arealer for kjedelige kjeder (Expert, Maxbo, Rema, Europris- føkk you!) og glorete bensinstasjoner finnes over over hele landet. Her i Grenland har vi flere. Hvorav Kjørbekk Industriområde mellom Skien og Porsgrunn er det styggeste - foreløpig.

Hvorfor er det sånn?
Er det fordi norsk næringsliv går så utrolig dårlig at de må bygge så stygt og billig? Er det fordi ingen i den bransjen bryr seg om estetikk? (Har eierne av Coop og Byggmakker det like jævlig hjemme?) Er det fordi alt bygges for bilen den hellige og de stakkars bilistene deres og derfor er dømt til å bli stygt? Eller bygger disse pengefolka bevisst billig for at byggene skal rase sammen & tilintetegjøres i den nærmeste framtid?

Jeg blir trist og irritabel når jeg ser disse makkverka av noen byområder; trur jeg vil anbefale norske næringsparkutbyggere og byplanleggere å ta seg en liten studietur til fortida. Der kan de studere næringsbygga de satte opp før. De kan se på teglverksbygningene til Porsgrund Porselensfabrikk. Se på Hydros bygg og anlegg på Rjukan (Sam Eyde, heia!). Se på på gamle verk og møller, spinnerier og sluser, steinbruer og demninger. Legg merke til hva våre forgjengere fikk til uten dataprogrammer, designblader, fjernstyrte heisekraner og betongbiler. Men med god smak. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er bra lærerikt å sammenligne hva våre forfedre lot bli stående igjen etter seg - med våre tvers gjennom gledesløse og uskjønne næringsparker.

Det var mørkt da jeg kjørte ut av Halden og motsatt vei hjem.
Det var stygt da og.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar