onsdag 14. april 2010

SLEPPET

I min ungdom, det virker liksom ikke som det er SÅ lenge siden, gikk vi på Vikingkjelleren i bånn av Folkets hus, eller Kjellern som vi kalte plassen. Et knallbra sted. Der var det myndige og vennlige serveringsdamer, Tobben i døra og høye kalde pils til en tier, dans til levende musikk og klinedans til slutt og så var det ....Sleppet. Et legendarisk samlingspunkt, en heftig møteplass, et-hvem-har-nach-spiel-sted og er det noen som har øl og hvor ble det alle de søteste jentene?

Jeg prøvde en gang å skrive et lite hørespill som het "Sleppet", det ble grandiost refusert av NRK (selv om det hadde Richard og Linda Thompsons I want to see the bright lights tonight som leitmotiv og lydspor) og selv om det handla om og var en hyldest til de herlig to ville ungdommelige timene fra Kjellern stengte til fortauet utafor var tømt for folk. Der ute i midtnattstimen kunne - og skulle - hva som helst skje.

Hva som helst kan også skje i kveld kl 18.00, torsdag 15. april, da GF arrangerer SLEPPET på tidl. Norrøna Fabrikker ved PP, der det komplette programmet for Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival slippes, her kan folk altså bli med på en real slippefest. Med artister under taket, musikk, pallebar og en for anledningen ominnredet slipesteinsfabrikk! Og navnet på evenementet er i hvert fall godt.

Sleppet i ungdommen glemmer jeg aldri.

1 kommentar:

  1. Ida Synnøve Hovstø, Porsgrunn.14. april 2010 kl. 10:36

    Hei Lars. Dette var morsom lesing. Tror jeg var på samme sted til samme tid som deg etter hva jeg leser her. Dette tegner til å bli et like bra slepp, og nok en god grunn til å møte opp i morgen tror jeg ;-)

    SvarSlett