tirsdag 27. april 2010

VENTILASJONSGERILJAEN


Hva er dette?

En gedigen UFO? Kulisse fra Starwars? En vanvittig Reodor Felgen spesial?
Nei, det er en helt vanlig norsk skole, en skole bygd på søttitallet i utkanten av en middelstor by, slik den ser ut etter at ventilasjonsgeriljaen har vært på ferde - og åpenbart gjort akkurat som den vil. Skolen heter Stridsklev, byen Porsgrunn.

Jeg er for luft, særlig når den er frisk - og når det er mye av den.
Og jeg vet godt at folk, kanskje særlig barn, trenger god luft for å konsentrere seg, for å lære, men det får da være måte på vandalisme? Da jeg gikk på skolen åpna vi vinduene, fikk mye fresk luft på den måten. Nå turer en helt ustyrlig del av byggebransjen fram, de avgjør selv hva som trengs (og hva det skal koste) og så innstallerer de pumper og rørgater og vifterom etc til den den store ventilasjonsmedaljen. En ting at det er dyrt, tildels voldsomt dyrt, dernest at det er grusomt stygt (på Stridsklev dominerer jo ventilasjonsanlegget hele skolen, bygget knuges under et monster av et friskluftsystem!), men det jeg virkelig lurer på er dette; funker det?

Når vi har ødelagt bygningene med mastodonter av ventilasjonsanlegg som dette - åpenbart helt uten estetiske retningslinjer - så får vi håpe at lufta i klasserommene blir så bra, så veldig mye bedre, sånn at overgrep som dette kan forsvares. Skjønt jeg tviler.

Men ventilasjonsgeriljaen er nok såre fornøyd....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar